UWAGA!
REKRUTACJA ROZPOCZNIE SIĘ W LIPCU 2022 R.
Celem studiów podyplomowych „ARCHIKULTURA – edukator architektoniczny” jest wykształcenie edukatorów architektonicznych merytoryczne przygotowanych do popularyzacji wiedzy o środowisku zbudowanym, w kontekście powszechnego dążenia do podnoszenia kultury budowania i jakości otaczającej nas przestrzeni.
Absolwenci studiów wyniosą z nich umiejętności opracowywania i realizacji zajęć z zakresu powszechnej edukacji architektonicznej i przestrzennej (PEA), a także jej upowszechniania w instytucjach i ośrodkach kultury, a także szkołach podstawowych i średnich. Studia dają także przygotowanie do różnych form prowadzenia tzw. „mediacji architektoniczno-przestrzennej”, czyli społecznej komunikacji wątków związanych z architekturą i urbanistyką, kulturą kształtowania środowiska zbudowanego. Zajęcia dają możliwość poszerzenia wiedzy na temat architektury i urbanistyki, a także mechanizmów procesów planistycznych i partycypacyjnych.
Rozbudowany moduł zajęć dotyczących metodyki daje absolwentom studiów szeroki wachlarz praktycznych i innowacyjnych (kompetencje XXI wieku, STEAM education, kształcenie poszukujące, współczesne media, metody projektowe itp.) narzędzi oraz inspiracji do tworzenia autorskich scenariuszy zajęć, programów i wydarzeń edukacyjnych z zakresu powszechnej edukacji architektonicznej – dostosowanych do specyfiki wykonywanego zawodu, różnych grup odbiorców i obszarów działalności (szkoła, kultura, partycypacja). Przygotowane w toku studiów autorskie scenariusze i programy z zakresu edukacji (innowacje, autorski program kształcenia itp.), kultury, mediacji i partycypacji absolwenci kierunku będą mogli wykorzystać bezpośrednio w swoich bieżących działaniach zawodowych.
Program
Program studiów „ARCHIKULTURA – edukator architektoniczny” obejmuje pięć modułów tematycznych:
· Baukultur i powszechna edukacja architektoniczna (PEA) (8 godz.)
· Wstęp do architektury i urbanistyki (28 godz.)
· Metodyka (42 godz.)
· Mediacja. Partycypacja. Dostępność (30 godz.)
· Edukator/mediator PEA (28 godz.).
Wraz z seminarium (8 godz.) oraz zjazdem studia obejmują w sumie 162 godz. dydaktycznych (30 ECTS). W obrębie modułów w postaci wykładów i warsztatów, rozwijane są zagadnienia, dotyczące zarówno idei, jak i przede wszystkim praktycznej strony popularyzacji wiedzy o środowisku zbudowanym i kulturze budowania z poszanowaniem środowiska naturalnego. Zajęciom wykładowym i warsztatom w drugim semestrze towarzyszy seminarium (8 godz.), w trakcie którego słuchacze studiów pracują nad pracą końcową, czyli autorskim scenariuszem/programem/koncepcją wydarzeń edukacyjno-kulturalnych bądź mediacyjnych, pod okiem specjalistów i praktyków PEA. Przygotowanie i pozytywne zaliczenie pracy końcowej jest wraz z zaliczeniem wszystkich modułów tematycznych, warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów wydawanego przez Uniwersytet Pedagogiczny, i równolegle firmowane przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Politechnikę Krakowską oraz Politechnikę Gdańską. Program jest realizowany w obrębie dwóch semestrów akademickich. Swoim zakresem obejmuje cztery spotkania weekendowe w pierwszym semestrze oraz pięć spotkań weekendowych oraz zjazd (18 godz.) w drugim semestrze.
Studia zaplanowane są w formule hybrydowej: comiesięczne spotkania są realizowane w formule zdalnej (on-line), a zjazd w formie stacjonarnej – równocześnie max. w trzech lokalizacjach: w Krakowie, Warszawie i Gdańsku (obowiązuje limit osób na lokalizację i zapisy). Zajęcia weekendowe online odbywają się raz w miesiącu (2 dni, 18 godzin dydaktycznych) – w soboty, w godz. 9.00–18.15 oraz w niedziele, w godz. 9.00–16.30 (z przerwą obiadową). W czerwcu odbywa się zjazd* oraz jedno finalne spotkanie weekendowe.
*Zjazd: (1 weekend, sobota: godz. 9.00–18.15 oraz niedziela godz. 9.00–16.30 / w sumie 18 godzin dydaktycznych).
WYJĄTKOWY CHARAKTER STUDIÓW MIĘDZYINSTYTUCJONALNYCH
Nasze studia mają charakter międzyinstytucjonalny i są pierwszą tego typu inicjatywą w Polsce, a nawet w Europie. Współtworzymy je wspólnie z: Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki – inicjatorem przedsięwzięcia i naszym głównym partnerem, Wydziałem Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Wydziałem Architektury Politechniki Gdańskiej. Dzięki tej współpracy chcielibyśmy objąć zakresem dostępności naszych studiów cały kraj – „od morza do Tatr”, a poprzez w przeważającej mierze zdalny charakter studiów – udostępnić je zainteresowanym z różnych miejsc w Polsce
· program naszych studiów zatwierdzany jest przez złożoną ze specjalistów Radę programową, a do grona kadry dydaktycznej zaprosiliśmy architektów, urbanistów, pedagogów, ludzi kultury, praktyków partycypacji i animacji działań z zakresu PEA
· ważnym elementem studiów jest zjazd, który realizowany jest w max. trzech lokalizacjach: Warszawie, Krakowie i Gdańsku. W trakcie zjazdów słuchacze będą mieli możliwość odbycia warsztatów, spotkań z praktykami, spacerów architektonicznych oraz wizyt w znakomitych instytucjach związanych z ideą PEA
· nad merytoryką i realizacją studiów wspólnie czuwają kierownicy i koordynatorzy reprezentujący wszystkie instytucje partnerskie
· stawiamy na innowacyjne metody kształcenia w edukacji, mediacji i partycypacji
· słuchacze studiów będą mogli korzystać ze stopniowo rozbudowywanych ciekawych i atrakcyjnych materiałów udostępnianych wyłącznie dla nich poprzez specjalną platformę edukacyjną tworzoną przez NIAiU (wykłady, webinaria)
· praca końcowa stworzona pod okiem praktyków i specjalistów będzie gotowym do wykorzystania w praktyce zawodowej materiałem, i być może początkiem dalszych działań w zakresie PEA
· po ukończeniu studiów studenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów międzyinstytucjonalnych na uczelni pedagogicznej, sygnowane także przez NIAiU, a także PK i PG niaiu.pl/archikultura
SEMINARIA I OPRACOWANIE PRACY DYPLOMOWEJ
W ramach seminariów – poza pracą z tutorami, studenci mają możliwość skorzystania z konsultacji merytorycznych z pracownikami współpracujących z nami instytucji kultury i instytucjami miejskimi. Na seminariach studenci opracowują i przygotowują złożone scenariusze cyklów zajęć w zakresie powszechnej edukacji architektonicznej w trzech obszarach tematycznych (do wyboru): nauczanie systemowe (oświata/szkoła), działania i narzędzia partycypacyjne oraz działania w instytucjach kultury.
KONSULTANCI MERYTORYCZNI SEMINARIÓW:
Agencja Rozwoju Gdyni (podlinkowane: https://www.arg.gdynia.pl/)
Muzeum Miasta Gdyni (https://muzeumgdynia.pl/)
ZODIAK Warszawski Pawilon Architektury (https://pawilonzodiak.pl/)
Muzeum Sztuki Nowoczesnej (https://artmuseum.pl/pl)
Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki (https://niaiu.pl/)
Cricoteka – Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora (https://www.cricoteka.pl/pl/)
Międzynarodowe Centrum Kultury (https://mck.krakow.pl/)
Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon (https://cogiteon.pl/)
PROGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH ARCHIKULTURA – edukator architektoniczny
HARMONOGRAM STUDIÓW PODYPLOMOWYCH ARCHIKULTURA – edukator architektoniczny
Rekrutacja
Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych I stopnia (licencjackich, inżynierskich) lub II stopnia (magisterskich).
Uczestnikami studiów mogą być m.in.: absolwenci kierunków: architektury, kierunków artystycznych, projektowych, humanistycznych, a także nauczyciele, wychowawcy w świetlicach szkolnych, muzealnicy, pracownicy domów kultury, animatorzy kultury, liderzy lokalni/regionalni, osoby pracujące w samorządach lokalnych i organizacjach pozarządowych. Osoby chcące zwiększyć swoje kwalifikacje w dziedzinie edukacji i mediacji architektoniczno-przestrzennej.
Uprawnienia po ukończeniu studiów podyplomowych:
Absolwent studiów podyplomowych „ARCHIKULTURA – edukator architektoniczny” jest przygotowany merytorycznie do opracowywania i realizacji zajęć z zakresu powszechnej edukacji architektonicznej i przestrzennej w instytucjach publicznych, ośrodkach kultury, a także szkołach podstawowych i średnich.
Studia dają słuchaczom możliwość poszerzenia wiedzy na temat środowiska zbudowanego, architektury i urbanistyki, a także mechanizmów procesów planistycznych i partycypacyjnych. Rozbudowany zakres zajęć, dotyczących metodyki daje absolwentom studiów szeroki wachlarz praktycznych innowacyjnych narzędzi oraz inspiracji do tworzenia autorskich scenariuszy zajęć, programów i wydarzeń edukacyjnych z zakresu powszechnej edukacji architektonicznej – dostosowanych do specyfiki wykonywanego zawodu i działań (szkoła, kultura, partycypacja).
Absolwenci studiów są zaznajomieni z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki i pedagogiki nauczania różnych grup wiekowych (dzieci – młodzież – dorośli), a także metodyką przekazywania wiedzy o środowisku zbudowanym zarówno w procesach edukacyjnych, jak też w ramach inicjatyw kulturalnych, działań administracji samorządowej, partycypacji itp. Słuchacze studiów nabywają również umiejętności z zakresu komunikacji, mediacji i rozwiązywania konfliktów przestrzennych, związanych z przemianami w przestrzeni miejskiej i procesami partycypacji.
Absolwenci kierunku będą mogli wykorzystać elementy edukacji architektoniczno-przestrzennej w swoich zawodowych działaniach, a być może zobaczą nawet w tej specjalizacji swoją własną ścieżkę zawodową.
Studia mają charakter dokształcający. Studia nie dają słuchaczom kwalifikacji nauczycielskich i/lub zawodowych.
- Dolny/Górny limit przyjęć: 22/30
Dokumenty
- Podanie (dokument zostanie wygenerowany po rejestracji on-line)
- Ankieta aplikacyjna (dokument zostanie wygenerowany po rejestracji on-line)
- Kserokopia dyplomu/odpisu dyplomu/ ukończenia studiów wyższych (oryginał do wglądu)
- Zdjęcie x 1 szt.
- Opłata rekrutacyjna
Terminy
Termin składania dokumentów 2021-05-13 - 2021-09-30 |
Planowany termin rozpoczęcia 2021-10-01 |
Czas trwania studiów 2 semestry |
Miejsce
Miejsce składania dokumentów: Dokumenty prześlij na adres: Uniwersytet Pedagogiczny, ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków; z dopiskiem: studia podyplomowe |
Miejsce realizacji zajęć: studia o zasięgu ogólnopolskim w formule hybrydowej: online + 1 zjazd (w max. trzech lokalizacjach do wyboru wg wcześniejszych zapisów: Kraków / Warszawa / Gdańsk). |
Rekrutacja krok po kroku
- Wybierz studia podyplomowe z aktualnej oferty.
- Wypełnij formularz rejestracyjny on-line. Używaj polskich czcionek. Sprawdź dane przed zatwierdzeniem.
- Wydrukuj i podpisz wygenerowane dokumenty: ankieta aplikacyjna i podanie
- Skompletuj dokumenty:
- Ankieta aplikacyjna, podanie
- Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (upewnij się, że dokument jest podpisany w miejscu PODPIS POSIADACZA DYPLOMU)
- Zdjęcie legitymacyjne x 1 szt. (podpisane imieniem i nazwiskiem drukowanymi literami na odwrocie)
- Dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej
- Inne wymagane dokumenty (szczegóły na stronie wybranych studiów podyplomowych)
- Wyślij dokumenty pocztą na adres: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków; z dopiskiem: STUDIA PODYPLOMOWE
- Potwierdzenie przyjęcia na studia podyplomowe. O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje kolejność złożenia dokumentów oraz wynik postępowania kwalifikacyjnego. Informację otrzymasz na adres e-mail podany w formularzu rekrutacyjnym. Umieszczenie na liście rezerwowej nie jest jednoznaczne z przyjęciem na studia. Przeniesienie na listę główna jest możliwe tylko w przypadku zwolnienia się miejsca na w/w liście.
- Podpisanie umowy i wniesienie opłaty. Warunkiem podjęcia nauki (po przyjęciu na studia) jest wniesienie opłaty za studia (możliwość wpłaty w czterech równych ratach). Wpłaty należy dokonać na indywidualne konto słuchacza. UWAGA! Umowa o warunkach odpłatności za naukę na studiach podyplomowych zostanie przygotowana do podpisu po przyjęciu na studia w Centrum Obsługi Studenta. Podpis na umowie stanowi potwierdzenie zgodności danych osobowych.
- Masz pytania? napisz: rekrutacja.podyplomowe@up.krakow.pl lub zadzwoń do Działu Dydaktyki, Rekrutacji i Praktyk Sekcja ds. Rekrutacji
Opłaty i informacje organizacyjne
Opłata rekrutacyjna
85 zł
nr konta: 34 1240 2294 1111 0010 9051 7096
Czesne - opłata za semestr:
1600 zł
Terminy rat
I rata – do 31 października 2022 r.,
II rata – do 30 listopada 2022 r.,
III rata – do 15 marca 2023 r.,
IV rata – do 28 kwietnia 2023 r.
MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA / POŻYCZEK NA PODJĘCIE STUDIÓW
1. Pożyczki na kształcenie: nieoprocentowana pomoc zwrotna Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
2. Lokalne gminne plany dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, np.: Kraków: https://portaledukacyjny.krakow.pl/196586,artykul,sprawy_nauczycieli.html
Kadra

dr inż. arch. Dorota Wantuch-Matla
Kierowniczka studiów (UP)

Katarzyna Domagalska
Kierowniczka merytoryczna ze strony Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki

dr inż. arch. Elżbieta Kusińska
Koordynatorka studiów (z ramienia Wydz. Architektury Politechniki Krakowskiej)

dr inż. arch. Piotr Marczak
Koordynator studiów (z ramienia Wydz. Architektury Politechniki Gdańskiej)

Prof. dr hab. inż. arch. Grażyna Schneider-Skalska
Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej

Dr Michał Wiśniewski
historyk architektury

Dr inż. arch. Monika Arczyńska
współzałożycielka A2P2 architecture & planning

dr inż. arch. Anna Cudny
Architektka, badaczka miasta, edukatorka. Adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej

dr hab. Beata Cyboran
Instytut Sztuki Mediów Uniwersytetu Pedagogicznego

Dr Monika Nęcka
Metodyczka sztuki ASP w Krakowie

Dr inż. arch. Łukasz Pancewicz
Współzałożyciel i główny urbanista w A2P2 architecture & planning

Katarzyna Witt
Historyczka sztuki, edukatorka, twórczyni treści dla dzieci i młodzieży

Dr hab. inż. arch. Patrycja Haupt, prof. PK
Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej

Prof. dr hab. inż. arch. Magdalena Jagiełło-Kowalczyk
Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej

Dominika Janicka
Dyrektorka artystyczna Instytutu Dizajnu w Kielcach

Dr inż. arch. Anna Martyka
architektka, edukatorka, Instytut Geografii UP / Wydział Architektury Politechniki Rzeszowskiej

Dr hab. inż. arch. Krystyna Paprzyca, prof.PK
Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej

Dr Weronika Plińska
antropolożka kultury, kulturoznawczyni, adiunktka w Katedrze Nauk o Sztuce w Instytucie Sztuki Mediów UP

Dariusz Śmiechowski
architekt, wykładowca ASP w Warszawie

Aleksandra Chrzanowska
MENADŻERKA KULTURY, NARODOWE CENTRUM KULTURY

Natalia Paszkowska
ARCHITEKTKA, WWAA

Dr Paweł Pedrycz
URBANISTA I ARCHITEKT, WYDZIAŁ ARCHITEKTURY POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ

Prof. dr hab. inż. arch. Justyna Kobylarczyk
Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej

Arch. Anna Kulińska
Przewodnicząca podkomisji ds. Powszechnej edukacji architektonicznej IARP / koordynatorka programu edukacyjnego dla młodzieży Kształtowanie Przestrzeni

Zuzanna Mielczarek
architektka, badaczka, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki

Cecylia Malik
malarka, artystka wizualna i aktywistka ekologiczna, (UP)

Prof. ucz. dr hab. Małgorzata Żytko
Pedagog, pracownik naukowy Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego

Dr hab. inż. arch. Marek Wysocki, prof. nadzw. PG
PROF. NADZW. PG, POLITECHNIKA GDAŃSKA, WYDZIAŁ ARCHITEKTURY
Dlaczego warto / Dlaczego z nami / Partnerzy kierunku
Zajęcia prowadzone przez akademików i praktyków powszechnej edukacji architektonicznej z Uniwersytetu Pedagogicznego, partnerskich instytucji – Politechniki Krakowskiej i Gdańskiej oraz wielu innych ośrodków z całej Polski, w tym m.in.: Politechniki Poznańskiej, Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Warszawskiego, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie, i nie tylko.
RADA PROGRAMOWA
Plan i program naszych studiów został zatwierdzony przez międzyinstytucjonalną Radę Programową w składzie:
· dr hab. inż. arch. Bolesław Stelmach, prof. PŁ , dyrektor Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, przewodniczący Rady
· dr Wioletta Kilar, geograf, dyrektor Instytutu Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (jednostka realizująca studia)
· dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień-Woźniak, prof. PK, dziekan Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej
· prof. dr hab. inż. arch. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej
· dr hab. inż. arch. Radosław Barek, prof. PP, Wydział Architektury Politechniki Poznańskiej
· mgr historii sztuki Katarzyna Domagalska, pełnomocnik ds. edukacji NIAiU, kierownik merytoryczny studiów z ramienia NIAiU
· dr inż. arch. Elżbieta Kusińska, Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej, koordynator studiów
· dr inż. arch. Piotr Marczak, Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej, koordynator studiów
· prof. dr hab. Jacek Purchla, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków
· prof. dr hab. inż. arch. Grażyna Schneider-Skalska, Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej
· mgr inż. arch. Dariusz Śmiechowski, Akademia Sztuki Pięknych w Warszawie
· dr inż. arch. Dorota Wantuch-Matla, Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny, kierownik studiów
· dr inż. arch. Michał Wiśniewski, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków
· dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW, Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Warszawski
Kontakt
-
Dział Dydaktyki, Rekrutacji i Praktyk
Sekcja ds. Rekrutacjiul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków
pokój 53, parter;
e-mail: rekrutacja.podyplomowe@up.krakow.pl;
tel. 12 662 74 80
-
Organizator studiów